به قطعه طلایی که پس از ذوب، به دست می‌آید، طلای آب شده می‌گویند چون از آب کردن و ذوب طلاهای کهنه و دست‌دوم، حاصل می‌شود و «آب شده» است.

طلای اب شده از کجا بخریم

قطعه‌های آب شده، بین کارخانجات طلاسازی و طلافروشان جابه‌جا می‌شود و مواد مصرفی مورد نیاز این صنف است تا در ساخت زیورآلات طلا استفاده شود.
خانم‌ها طلای شکسته و کهنۀ خود را به طلافروشان می‌دهند و طلافروش‌ها پس از جمع شدن طلاهای متفرقه، آنها را ذوب می‌کنند تا به بازار یا کارخانه تحویل دهند. کارخانه طلاسازی هم برای رسیدنِ آن آبشده به عیار مطلوب، فلزات دیگر (مثلا نقره و مس) یا شمش خالص طلا را به آن می‌افزاید و دوباره ذوبش می‌کند و سپس در چرخۀ تولید قرار می‌گیرد و به زیورآلات تبدیل می‌شود.

طلای آب شده از کجا بخریم

کمترین وزن آبشده‌ای که بتوان خرید؟

البته اگر پیدا شود آبشده‌ای با حدود 10 گرم کمترین وزن طلای آبشده است؛ به قیمت امروز حدود 4 میلیون تومان. چرا می‌گویم اگر پیدا شود؟ چون آبشده قالب خاص و مشخصی که ندارد، قیچی هم می‌شود و به تکه‌هایی با وزن‌های متفاوت تبدیل می‌شود.

سبک وزن ترین آبشده‌ای که ممکن است پیدا کنید 10 گرم هست.

رنگ طلای آب شده

طلای استخراج شده از معدن یعنی طلای خالص بسیار نرم و منعطف است و به همین خاطر، گزینه مناسبی برای ساختن زیورآلات مثل النگو و انگشتر نیست چراکه با کوچکترین ضربه‌ای حالتش را از دست می‌دهد. چاره چیست؟ شمش‌های طلای خالص را همراه با فلزات دیگری مثل نقره، مس و برنج مخلوط و ذوب می‌کنند؛ فلزی که به دست می‌آید درصدی طلا و درصدی فلزات دیگر دارد.
دقیقاً به همین خاطر است که رنگ طلای آبشده، ممکن است زرد نباشد و بعضی قسمت‌هایش سیاه، مسی، سبز یا مایل به نقره‌ای باشد.

رنگ طلای آبشده چیست

این رنگ‌ها از فلزهایی می‌آید که همراه با طلای خالص، ذوب شده. اما در هر حال، طلاست و به اندازۀ عیار آبشده قیمت دارد. رنگ آبشده تأثیری در قیمت و ارزشش ندارد و قیمت‌گذاری آبشده برحسب عیارش هست.

شمش

در عرف بازار، به آبشده‌های با عیار بالاتر از 800، شمش می‌گویند. چنانچه با مفهوم عیار ناآشنا هستید، مقالۀ عیار چیست را مطالعه بفرمایید.
خرید شمش و طلای عیار بالا در اکثر اوقات، به صرفه نیست چون علاوه بر پول طلا، کارمزد دارد.
نمونه شمشی که در عکس می‌بینید به وزن 100 گرم با عیار 99۵ است.

تعیین عیار و انگ ری‌گیری

برای عیارسنجی، طلاساز یا طلافروش، قطعه کوچکی از آبشده را با قیچی دسته‌بلندی می‌بُرد و به «ری‌گیری» می‌دهد تا آزمایش‌هایی انجام دهد و عیار را اعلام کند.

ری‌گیری، این قطعۀ کوچک را در پاکتی می‌گذارد و رسیدش را به طلافروش یا طلاساز می‌دهد. همچنین شماره‌ رسیدی که روی پاکت ثبت شده را بر روی آبشده اَنگ می‌زند. علاوه بر شماره قبض، نام ری‌گیری نیز روی آبشده کوبیده می‌شود.

نمونه پاکت ری گیری انگ آبشده

اَنگ آبشده یعنی اسم ری‌گیری و شماره پاکت که روی آبشده کوبیده‌اند

انگی که ری گیری‌های تهران می‌زنند ۶ رقمی است و برای رسیدن به جواب عیار می‌توان با ری‌گیری در تماس بود یا از تلفن گویای اتحادیه تهران، ۸۸۹۳۱۸۳۳ به جواب عیار رسید. انگ شهرستان، کمتر از شش رقم است و جواب را باید از خود ری‌گیری شهرستان گرفت یعنی سامانۀ متمرکزی برای جواب عیارش نیست.
در حالت عادی که شما برای خرید آبشده اقدام می‌کنید، خبری از پاکت ری‌گیری نیست و صرفاً با طلای آبشده و انگ روی آن سروکار خواهید داشت. چون آن پاکت، رسیدی موقت است که بتوان قطعه نیم گرمی طلا را از ری‌گیری پس گرفت.
نکته‌ای که گفتنش را ضروری می‌بینم: خرید و فروش طلای آبشده «بدون انگ» ممنوع است.

نوشتهٔ بعدی
هر گرم چند سوت است؟
نوشتهٔ پیشین
فرمول تبدیل عیار و محاسبه وزن۷۵۰

449 دیدگاه. پیغام بگذارید

  • نجوا
    1397/05/26 16:11

    تفاوت طلای خام و آبشده در چی هست؟آیا قیمت هر گرم با هم برابره؟
    میشه یک نمونه فاکتور طلای آبشده که تمام اطلاعات مورد نیاز برای فروش رو داره بزارید؟

    پاسخ
  • نجوا
    1397/05/26 16:08

    سلام
    با سپاس از مطالب مفید
    اینطور که من حساب کردم هر گرم طلای آب شده دقیقا برابر هر گرم طلا در بازار هست و یا بهتر بگم هر گرم طلای اب شده در واقع همون گرم طلایی هست که ما مردم عادی میشناسیم.
    و اینکه سود طلای اب شده به نسبت طلای که تبدیل به زیور آلات شده به اجرت ساخت و مالیات هست. به اینصورت که در هنگام خرید و یا فروش اجرت و مالیات کم نمیشه.
    بردلشت من آیا صحیح هست؟

    پاسخ
    • سیدحسنین قاینی
      1397/05/28 13:04

      بله آبشده اجرت و مالیات نداره و نسبت به طلای ساخته شده، برای سرمایه گذاری مقرون به صرفه‌تر هست.
      اما به همون قیمت تابلو به شما نمی‌فروشن. بالاخره باید یه سودی هم بکنه تکفروش دیگه. موقع خرید از شما هم کمی کمتر از قیمت تابلو خریداری میشه.

      پاسخ
  • پارسا عباس زاده
    1397/05/25 09:01

    سلام وقت بخیر. من چند روز قبل 50 گرم طلای ابشده خریدم که مغازه دار 47 گرمش رو طلا ابشده داد و مابقی رو طلای دست دوم شکسته( به این علت که دقیقا 50 گرم ابشده نداشته) و فاکتور هم بهم نداد و گفت طلا ابشده فاکتور نمیخواد و روش با ماژیک عیار 747 نوشته شده است. احساس میکنم این وسط سودش از همین بود که بهم طلا شکسته بده. میخوام ببینم چرا اینکارو کرده؟ ممنون

    پاسخ
    • سیدحسنین قاینی
      1397/05/25 09:55

      سلام. هرچه زودتر برید درخواست فاکتور کنید و اگر ندادن به اتحادیه شکایت کنید. شما نمیتونید این آبشده رو بدون فاکتور بفروشین چون مال‌خری حساب می‌شود یعنی مالِ دزدی! همچنین هیچ راهی برای اینکه مطمئن باشین به شما طلای آبشده داده یا فلز دیگری، ندارید جز فاکتور رسمی مغازه با امضاء.

      پاسخ
  • شیما
    1397/05/24 22:36

    سلام
    طلای آب شده گرفتم منتها فاکتور ندارم، با توجه به اینکه تو سامانه که اطلاعاتش رو نشون میده، موقع فروش مشکلی پیش میاد؟

    پاسخ
    • سیدحسنین قاینی
      1397/05/25 09:54

      سلام. هرچه زودتر برید درخواست فاکتور کنید و اگر ندادن به اتحادیه شکایت کنید. شما نمیتونید این آبشده رو بدون فاکتور بفروشین چون مال‌خری حساب می‌شود یعنی مالِ دزدی! همچنین هیچ راهی برای اینکه مطمئن باشین به شما طلای آبشده داده یا فلز دیگری، ندارید جز فاکتور رسمی مغازه با امضاء و انگی که روی آبشده حک شده.

      پاسخ
  • سید عماد. ج
    1397/05/24 16:13

    سلام خسته نباشید برای ما یه سکه تمام کادو آوردند چند وقت پیش بردیم بفروشیم گفتن این سکه نیست طلای آب شده هست.حدود یه میلیون با سکه بهار آزادی فرق داشت قیمتش یعنی مال ما پایین تر بود.همچنین گفت قیمت اینها با طلای زیورآلاتی بالا پایین میره. برعکس سکه هست.
    یه سمت سکه عکس امام هست و پایینش نوشته1375 . اون یکی طرفش حرم امام رضا پایینش نوشته بهار آزادی. حالا واقعا سکه نیست؟

    پاسخ
    • سیدحسنین قاینی
      1397/05/25 09:52

      سکه‌هایی که بانک مرکزی ضرب نکرده باشه، عین طلای معمولی باهاش برخورد میشه و اون حباب و ارزش قیمتی که سکه‌ها دارن، نخواهند داشت. این سکه‌ها رو بعضی طلاسازها به صورت غیرقانونی ضرب کردن! تشخیص سکه بانکی از غیره سخته اما اگه مقایسه کنین می‌بینین که سکه بانکی تمیزتر ضرب شده.

      پاسخ
  • فرزان
    1397/05/24 14:31

    درود برشما
    مغازه های هستن کلا کارشون خرید و فروش آبشده باشه ؟
    از کجا میشه پیدا کرد این مغازه هارو
    من نگرانم این کد 6 رقمی که روی اون می زنند را روی چند تا طلای ناخالص بزنن و وقتی که به تلفن گویااعلام کنیم بگه وجود داره اما چندین نفر همین کد را داشته باشیم که احتمال داره فقط یکی از چند نفر که خریدن طلای واقعی دستش باشه
    بخاطر همین دنبال جای مطمئن هستم.

    پاسخ
    • سیدحسنین قاینی
      1397/05/25 09:50

      بله مغازه‌های آبشده فروشی هست اما فقط به صورت عمده و کیلوئی خرید و فروش می‌کنند. تنها راه چاره برای اطمینان شما یک انگ روی آبشده و دوم گرفتن فاکتور معتبر از مغازه‌دار هست که مشخصات کامل آبشده رو داشته باشه: وزن، عیار، شماره انگ، ری‌گیری

      پاسخ
  • کامل
    1397/05/23 13:37

    با سلام اقا سید
    منظورتان از مغازه تک فروشی برای خرید ابشده چیه؟؟؟ در تهران کجا میشه برای خرید ابشده در حد پایین اقدام کرد…….

    پاسخ
    • سیدحسنین قاینی
      1397/05/24 10:00

      مغازه تکفروشی یعنی همین طلافروشان سطح شهر که تک می‌فروشند. بعضی‌هاشون آبشده هم می‌فروشند. منظورم اینه که عمده‌فروش و بنکدار نیستند.

      پاسخ
  • میمثم
    1397/05/23 12:02

    سلام
    طلای ابشده عیار 757 داریم؟؟؟
    طرف گفت عیارش 757 است یعنی از 750 بیشتره واسه همینم پول بیشتری گرفت
    فاکتورم ازش گرفتم توی اونم نوشت 757 است میخاستم ببینم این درست هست اصلا 757 عیار داریم؟؟؟؟

    پاسخ
    • سیدحسنین قاینی
      1397/05/23 12:05

      بله آبشده با عیار 757 داریم. خیلی کار خوبی کردین که فاکتور گرفتین. برای مطمئن شدن از قیمتی که اعلام کرده، اول وزن رو ضرب در عیارش کنین (وزن ضرب در 757) بعد تقسیم بر 750 کنین. عددی که به دست می‌آد وزن750 هست که می‌تونید ضرب در قیمت فروش 18 عیار کنین که ایشون به شما اعلام کرده بود.

      پاسخ
      • میمثم
        1397/05/23 12:06

        اوکی
        ممنون
        همین کارو کردم تقریبا 2 گرم بیشتر میاد البته یک درصد هم دستمزد گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up