هر مثقال طلا چند گرم است؟ فرمول تبدیل مثقال به گرم

راهنمای خرید طلا

یک مثقال طلا چند گرم است؟

وزن یک مثقال، معادل با ۴/۶۰۸۳ گرم است و اگر وزنه‌ای یک مثقالی داشتیم که روی ترازو بگذاریم، وزنی بیش از ۴ گرم را نشان می‌داد.
گرچه پاسخ سوال هر مثقال طلا چند گرم است همین عدد 4.6083 هست اما آیا می‌توان با تقسیم قیمت مثقال بر این عدد، تبدیل مثقال به گرم کرد و به قیمت یک گرم طلا رسید؟
پاسخ: خیر! چون قیمتی که برای یک مثقال طلا اعلام می‌شود با عیار ۷۰۵ است (۱۷ عیار) اما قیمت هر گرم با عیار ۷۵۰ (18 عیار) پس ابتدا نیازمند تبدیل عیار هستیم.
احتمالا شما هم در پی همین سوالید که قیمت یک مثقال طلا معادل گرمی چند تومان می‌شود پس با ما همراه باشید.

فرمول تبدیل مثقال به گرم

ابتدا تبدیل عیار را انجام می‌دهیم: وزن ضرب در عیارش؛ تقسیم بر عیار مقصد
وزن مثقال=۴/۶۰۸۳ عیارش=۷۰۵ عیار مقصد=۷۵۰
۴/۶۰۸۳ ضرب در ۷۰۵، تقسیم بر ۷۵۰
عدد به دست آمده ۴/۳۳۱۸۰۲ است که معادل وزن ۷۵۰ یک مثقال است. فرمول تبدیل قیمت مثقال طلا به گرم به‌دست آمد:

«قیمت مثقال» تقسیم بر 4.331802 = قیمت یک گرم طلا

مثال: اگر قیمت یک مثقال طلا 37,300,000 ریال باشد، قیمت یک گرم 18 عیار تقریباً 8,610,000 ریال خواهد بود: 37,300,000 تقسیم بر 4.331802

دقت کنید پس از تبدیل، عدد را رند کنید یعنی جوری عدد را گرد کنید که سه رقم آخرش (اگر تومان است) صفر باشد، چون روی تابلوی طلافروشی رندشده می‌نویسند.
نیازی نیست همه این مراحل را به حافظه ارزشمند خود بسپارید. آنچه گفتم صرفاً جهت آشنایی شما با روند محاسبه بود چون عددی که به آن نیازمندید و کلید حل مسأله است ۴/۳۳۱۸۰۲ هست، هرچند با تعداد ممیز کمتر هم نتیجه می‌گیرید مثلا ۴/۳۳ تا قیمت یک مثقال را بر آن تقسیم کنید و به قیمت یک گرم طلای 18 عیار برسید.
تبدیل گرم به مثقال هم برعکس این روند را نیاز دارد یعنی ضرب کردن قیمت یک گرم طلای 18 عیار در 4.331802، شما را به قیمت یک مثقال طلا می‌رساند.

مظنه چیست؟

بنکداران طلا که به صورت عمده کار می‌کنند، قیمت طلا را براساس یک مثقال در نظر می‌گیرند و خرید و فروش طلا را با قیمت یک «مثقال» طلا انجام می‌دهند نه قیمت یک «گرم» طلا. منظورم این نیست که وزن ترازو را با مثقال بخوانند، چون وزن ترازو بر اساس گرم است. اما قیمت طلا از گذشته‌های دور تا به امروز، قیمت یک مثقال 17 عیار مانده است و در فاکتورهای حسابداری ابتدا قیمت یک مثقال طلا را می‌نویسند سپس آن را با ماشین‌حساب یا توسط نرم‌افزار حسابداری طلافروشی، به قیمت یک گرم 18 عیار تبدیل می‌کنند، سپس خرید و فروش را با آن قیمت انجام می‌دهند. چرا این همه رنج و زحمت؟! نمی‌دانم شاید چون تغییر برای انسان‌ها دشوار است.
حتما شنیدید «مظنه چنده؟ بذار مظنه را بگیرم» مخصوصاً بین بازاری‌ها. مظنه و آنچه در سایت‌های قیمت آنلاین طلا می‌بینید، همان قیمتِ یک مثقال طلای 17 عیار است. با تبدیل کردن مظنه به قیمت گرم، سپس تقسیم کردن مبلغ بودجه بر آن، به وزن طلایی که می‌توانید با بودجه‌تان تهیه کنید، می‌رسید.

فرمول تبدیل مثقال به گرم طلا

نوشتهٔ بعدی
فرمول محاسبه قیمت طلا در زمان خرید از طلافروشی
نوشتهٔ پیشین
هر گرم چند سوت است؟

این مقاله چطور بود؟

[emoji-rating]

105 دیدگاه. پیغام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up