معکوس کردن ردیف و سند

مقاله بعدی
انتقال به موبایل
مقاله قبلی
قیچی

00:00 – سند معکوس
01:45 – فی فروش بعد از معکوس
02:19 – فی فروش و درصد فروش نقدی
03:25 – معکوس کردن چند ردیف
04:19 – ثبت در سند جدید
05:10 – کاربرد معکوس در زمان پولی کردن

معکوس

از مشتری طلای آب شده دریافت کردیم و عین همان آبشده را به سازنده تحویل دهیم بدون کم و کاست و بدون اینکه آن آبشده بریده شود. راه‌حل طبیعی این است که در حساب سازنده، تشخیص را پرداخت و در شرح آبشده را انتخاب کنیم و از لیست آبشده‌های موجود، طلای آب شده مد نظرمان را پیدا کنیم که این راه هم وقت‌گیر است هم احتمال اشتباه در تایپ یا انتخاب از لیست را به همراه دارد.
اما راهی آسان‌تر و سریع‌تر در کیمیا نرم افزار حسابداری طلا فروشی هست با نام «معکوس». هر ردیفی که انتخابش کنید (با کلیک کردن بر آن و تغییر رنگ زمینه ردیف به زردرنگ) سمت چپش ابزارهایی در اختیار شما قرار می‌دهد که یکی از آنها «معکوس» است. با کلیک بر این گزینه، برنامه لیست اشخاص را به شما نشان می‌دهد تا حسابی را که می‌خواهید به آن پرداخت شود، انتخاب کنید سپس خود برنامه عملِ پرداخت را برای شما انجام می‌دهد.
احتمالا این سوال برای شما پیش بیاید که اگر بیش از یک آبشده دریافتی در یک سند را بخواهیم پرداخت کنیم چطور؟ راه‌حلش استفاده از کلید Crtl در صفحه‌کلید است همراه با کلیک بر ردیف‌هایی که می‌خواهید پرداخت شوند. بدین ترتیب آن ردیف‌هایی که انتخاب کرده‌اید با گزینه «معکوس» در حساب مقصد، پرداخت می‌شوند.

آیا فقط برای آبشده به کار می‌آید؟ خیر! برای همه چیز کاربرد دارد. می‌توانید متفرقه دریافتی، پول نقد، چک، جنس، ارز و هر آنچه که دریافتنی است را با آن معکوس کنید. مثلا سه قلم جنس از سازنده دریافت داشتید و عین همان سه قلم را به مشتری پرداخت می‌کنید اما نکته‌ای فراموشتان نشود و آن «فی و درصد» است. از آنجایی که هر حسابی دفترفی مخصوص به خودش را دارد، استفاده از معکوس «فی و درصد» را انتقال نمی‌دهد؛ بنابراین اگر اولین باری باشد که جنسی به مشتری پرداخت می‌شود باید فی و درصدش را خودتان به صورت دستی وارد کنید، مگر اینکه از فی فروش نقدی اجناس استفاده می‌کنید.

یک امکان جالب دیگر: معکوس کردن خرید و فروش. فرض کنید با مشتری ۲۰۰ گرم طلا پولی کرده‌اید و فروش پولی داشته‌اید. برای اینکه فراموشتان نشود که در حساب آبشده‌فروش هم به این مقدار باید طلا بخرید، همان لحظه تلفنی با او می‌بندید. آنچه پیش روی شماست، سند مشتری است نه آبشده‌ فروش لذا همان ردیفی که با مشتری پولی کرده‌اید را با گزینه «معکوس» برای آبشده‌فروش فاکتور خرید بزنید و مظنه را اصلاح کنید (مگه از آبشده فروش ارزون‌تر نخریدین؟)

«سند معکوس»

چنانچه تمام ردیف‌های سند را می‌خواهید به حسابی دیگر پرداخت کنید ، نیازی نیست تک‌تک ردیف‌ها را انتخاب کنید، بلکه از نوار ابزار بالای سند، گزینه «سند معکوس» را انتخاب کنید. چنانکه از نامش پیداست، سند را معکوس می‌کند: دریافت‌ها را پرداخت و پرداخت‌ها را دریافت می‌کند، خریدها را فروش و فروش‌ها را خرید و نیز مرجوعی‌ها را برعکس می‌کند.

چنانکه می‌بینید استفاده از این دو ویژگی بر سرعت فاکتور زدن شما بسیار تأثیرگزار هستند و علاوه بر سرعت، آرامش خاطر و حس تسلطی است که به شما هدیه می‌دهند. امیدوارم که از این ویژگی کیمیا لذت ببرید.

مقاله بعدی
انتقال به موبایل
مقاله قبلی
قیچی

کاربردی و مفید بود؟

باز هم ممنونم، لطف کردید.

2 دیدگاه. پیغام بگذارید

  • مهراد
    1398/05/21 12:22

    اطلاعات مفید حسابداری بدین نه تبلیغ نرم افزار

    پاسخ
    • سیدحسنین قاینی
      1398/05/22 12:54

      ممنون از دیدگاهتون آقا مهراد. مقاله‌ای که اینجاست آموزش نرم‌افزاره، شما در جای اشتباه دنبال خواسته‌تان بودین. میتونید از مقالات حسابداری طلا در سایت استفاده کنین

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up