ثبت چک

اگر به جای پول نقد از مشتری «چک» دریافت کنیم فاکتور متفاوتی نخواهیم داشت، فقط مشخصات چک را هم ثبت می‌کنیم. معمولا تاریخ چک، نام بانک و شماره چک در ستون شرح نوشته می‌شوند و مابقی موارد مثل نام شعبه یا شماره حساب را درج نمی‌کنند. باید با دیدن سند متوجه شوید که چه چیزی دریافت شده پس هر گزینه‌ای که جلوی ابهام را بگیرد یا به درکِ بهتر از سند کمک کند، حتماً بنویسید.

ثبت چک در سند حسابداری طلا فروشی
ثبت چک در فاکتور حسابداری طلا

به قول خودم: «فاکتور باید با شما حرف بزند و نباید محتاج توضیحی باشد که در فاکتور نوشته نشده است» مثلا ممکن است که مشتری، چک از حساب‌بانکی خودش را ندهد بلکه چکی باشد که از شخصی دیگر دریافت کرده است؛ چنین مطلبی معمولا هم پشت برگه چک ثبت می‌شود، هم در خود سند که نام صاحب حساب کیست و این چک را از چه کسی دریافت کرده‌ایم.
یکی از مشتریانم تعریف می‌کرد که پیش از نصب دوربین مداربسته در مغازه‌اش، حتی رنگ لباس شخص را در دفتر روزانه‌اش ثبت می‌کرد تا اگر اختلاف حسابی رخ داد، بتواند یادآور شود که در فلان روز این سند ثبت شده و شما لباستان این رنگی بود! ثبت جزئیات به شما و کسانی که با آنها حساب دارید کمک می‌کند یادشان بیاید و جلوی بسیاری از اشتباه‌های ناخواسته گرفته می‌شود.

 

فاکتور حسابداری طلا و ثبت چک

در ستون شرح، بعد از «دریافت چک» مشخصات چک را بنویسید و در ستون مبلغ، بعد از «بس» مبلغ چک را ثبت کنید. (از مقالۀ بستانکار کیست؟ می‌دانیم که دریافت از شخص باعث بستانکار شدن آن شخص می‌شود)

ثبت چک در سند حسابداری طلا فروشی
ثبت چک در فاکتور حسابداری طلا

در این فاکتور، ۸ قلم جنس به سعید صالحی پرداخت کرده‌ایم. در نتیجه ۵۰۲/۰۷ طلا بدهکار شد همچنین مبلغ ۱۵,۹۹۷,۵۰۰ ریال بابت اجرت ساخت بدهکار شد.
جهت تسویه اجرت، ایشان چک کشید که در ردیف ۱۰ از فاکتور فوق، ثبت کرده‌ایم. ادامه این فاکتور واضح است و نیازی به توضیح ندارد پس کارمان با این فاکتور تمام است.
همین چک را به عباس تبریزی پرداخت کردیم. ایشان کارگاه طلاسازی دارد و تأمین‌کننده برخی اجناس مغازه ما می‌باشد.

ثبت چک در سند حسابداری طلا فروشی
ثبت چک در فاکتور حسابداری طلا

ته حساب قبلی ایشان را ببینید. تا پیش از این فاکتور، هم طلا طلبکار بود هم مبلغی برابر با ۳۶,۱۴۰,۰۰۰ ریال.
در این فاکتور مقداری از طلب اجرت ایشان را به صورت چک، پرداخت کرده‌ایم. (پرداخت به شخص باعث بدهکار شدن آن شخص می‌شود) در ستون مبلغ ایشان بدهکار شد و از طلب قبلی‌اش کم شد؛ در نتیجه ته حساب نهایی مبلغ ۲۰,۱۴۰,۰۰۰ ریال طلب ایشان شد (بستانکار شد)

چنانکه دیدید ثبت چک در فاکتور حسابداری طلا مطلب خاصی ندارد جز دقت در ثبت جزئیات لازم و درست ثبت کردن بستانکار یا بدهکار متناسب با دریافت یا پرداخت.

نوشتهٔ بعدی
خرید و فروش تلفنی طلا
نوشتهٔ پیشین
حواله طلا

این مقاله چطور بود؟

[emoji-rating]

5 دیدگاه. پیغام بگذارید

  • حاتمی
    1398/02/20 19:08

    کاش در نرم افزار نشون میدادید که چگونه باید اطلاعات رو وارد کنیم.

    پاسخ
  • ندا رحیمی
    1397/09/12 09:53

    سلام وقتتون بخیر ببخشید من حسابدار یه شرکت خصوصی هستم که از نرم افزار هلو استفاده میکنم شرکت در سال 96 با یکی از طرف حساباش یه اختلاف حساب به مبلغ 1200000 تومن داشت که مبلغ مذکور درسال 97 بصورت خورد پرداخت شد میشه لطفا بگین چه سندی ثبت کنم بابت این مبلغی که شرکت ما به طرف حسابمون بدهکاره

    پاسخ
  • سالار
    1397/05/03 18:08

    بله من متوجه شدم ، ولی اگر تاریخ چک مدت دار باشه و در صورت تاثیر در ته حساب به گفته شما حساب و کتاب به هم میریزه درسته و در این صورت باید چک امانی تعریف کرد.
    البته نظر من از این مثال شما به این شکل هست که عرض کردم.

    پاسخ
  • سالار
    1397/04/31 19:23

    سلام
    در مقاله های قبلی در مورد تاثیر چک بروی ته حساب اشاره کرده و توضیح داده بودین در این مورد به علت اینکه تاریخ چک به روز بوده روی ته حساب این شخص موثر بوده؟
    و در صورت مدت دار بودن چک ، نباید روی چک تاثیر می گذاشت؟ ور در این صورت آیا گزینه مربوطه یا مراحل سند زدن متفاوت بود؟

    پاسخ
    • سیدحسنین قاینی
      1397/05/01 10:15

      سلام.
      نه این طور نیست. ارتباطی با تاریخ چک نداره و در هر حال روی ته حسابش تاثیر میگذاره. یعنی سازنده‌ای که سه میلیون تومن طلبکار بوده با دریافت چک از طلبش کم می‌شود هرچند تاریخ چک برای سه ماه دیگه باشه!
      در نرم‌افزار کیمیا برای حالتی که نخواهیم روی ته‌حساب تاثیری داشته باشه، «چک امانی» تعریف کردیم که در موارد خاص استفاده میشه.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up