کار ساخته سنگ دار و طلای نگین دار

آموزش حسابداری طلافروشی

ساخته سنگ دار را چگونه فاکتور کنیم؟

تا به حال طلای ساخته‌ای که سنگ روی آن سوار شده باشد دیده‌اید؟ مثل انگشتر عقیق با پایه طلا. منظورمان از ساخته سنگ‌دار، «جواهر» نیست؛ چراکه جواهر معمولا چندین نوع سنگ قیمتی بر خود سوار دارد اما کار سنگ‌دار ساده‌تر است و یک نوع سنگ دارد.
در حسابداری طلا، فاکتوری که برای کار سنگ‌دار ثبت می‌شود دو خطه است. یک ردیف برای طلای ساخته و ردیف دیگر برای پول سنگ. سه حالت برای پول سنگ تا به امروز دیده‌ام که همراه با مثال آنها را توضیح می‌دهم.

مثال۱) ساخته سنگ دار که فقط «پول سنگ» را داریم

در این فاکتور از عباس تبریزی که سازنده و تأمین‌کننده جنس برای ماست، دستبند فیروزه به وزن ۱۲/۹۴ دریافت کرده‌ایم. دستبند فیروزه «ساخته سنگ دار» است که اجرت ساخت ریالی ندارد و با ۱۲ درصد طلایی دریافت می‌کنیم.

کار ساخته سنگ دار و نگین دار در فاکتور حسابداری طلا فروشی
فاکتور کردن کار ساخته سنگ دار در حسابداری طلا فروشی

ردیف اول، دریافت کار ساخته است که در ستون وزن ۷۵۰ ایشان را بستانکار کرده‌ایم. دقت کنید که ۱۲/۹۴ وزن طلاست و سنگ در آن دخیل نیست.
در ردیف دوم، بابتِ پول فیروزه، ایشان ۶۵۰,۰۰۰ ریال بستانکار شده و ستون وزن ۷۵۰ این ردیف هیچ تغییری نمی‌کند؛ چرا؟ چون سنگ که طلا نیست! سنگ است.
آقای تبریزی وزن فیروزه را به ما اعلام نکرده و نیازی هم به وزنش نداریم؛ فقط پول سنگ را داشتیم که ثبت کردیم. این حالت معمولا در مواردی پیش می‌آید که یک عدد سنگ روی پایه طلا سوار شده و هرکدام از سنگ‌ها قیمت خاص خودش را دارد. یعنی اگر ۵ دستبند دریافت کنیم هرکدام از دستبندها یک عدد سنگ دارد و هرکدام از سنگ‌های فیروزه، قیمت خاص خودش را داراست و در فاکتور، جمع قیمت سنگ‌ها را می‌نویسیم.
در ردیف آخر، بابت اجرت ساخت ۱۲درصدی، ۱/۵۵ گرم در ستون وزن ۷۵۰ طلب ایشان شده است. پیش از این با کار درصددار آشنا شده‌اید و نحوه محاسبه درصد را توضیح داده‌ایم.

 

مثال۲) ساخته سنگ دار با فی تعدادی سنگ

مدال صدف به وزن ۵/۴۱ از کارخانه دریافت کرده‌ایم با فی اجرت هر گرم هفده هزار تومان. این وزن مربوط به طلای این مدال است نه سنگی که بر آن سوار شده است.
وزن صدف را نمی‌دانیم چون کارخانه پول صدف را به صورت تعدادی از ما می‌گیرد نیازی به اعلام وزنش نبوده؛ دانه‌ای ۳۵ هزار تومان و مدالی که دریافت کردیم، دو عدد صدف داشت بنابراین در ردیف دوم ایشان ۷۰ هزار تومان (دو تا ۳۵ هزار تومان) بابت پول صدف‌ها بستانکار شد.

کار ساخته سنگ دار و نگین دار در فاکتور حسابداری طلا فروشی
فاکتور کردن کار ساخته سنگ دار در حسابداری طلا فروشی

 

مثال۳) فی وزنی سنگ در ساخته سنگ دار

در دو مثال قبلی نیازی به وزن سنگ نداشتیم؛ در مثال اول پول کل سنگ را داشتیم و در مثال دوم، پول سنگ از فی هر عدد سنگ به دست آمد. اما در برخی کارهای سنگ‌دار، قیمت سنگ از فی وزنی حاصل می‌شود (وزن سنگ ضرب در فی سنگ) به این مثال توجه کنید:

کار ساخته سنگ دار با فی وزنی در فاکتور حسابداری طلا فروشی
فاکتور کردن کار ساخته سنگ دار با فی وزن سنگ در حسابداری طلا فروشی

در اتکیت این کار، وزن فیروزه را چاپ کرده‌اند: ۱/۱۸گرم. وزن انگشتر روی ترازو ۲۱/۴۷ گرم است (وزن طلا و سنگ باهم).
می‌دانید که فیروزه، سنگ است و طلا نیست پس باید وزنش را کم کنید تا در حساب طلا نیاید بنابراین:
۲۱/۴۷ – ۱/۱۸ = ۲۰/۲۹
ردیف اول که مربوط به طلای این جنس است، در ستون وزن ۷۵۰، وزن طلا را وارد کنید (۲۰/۲۹ گرم) چون دریافت کرده‌ایم بستانکار می‌شود (بستانکار کیست؟)

فی این کار هر گرم ۶ هزار تومان است، پس در ستون مبلغ، وزن طلا ضرب در اجرت ساخت، مبلغ ۱,۲۱۷,۴۰۰ ریال بستانکار می‌شود.
۲۰/۲۹ × ۶۰,۰۰۰ = ۱,۲۱۷,۴۰۰

در ردیف دوم، اطلاعات سنگ را ثبت می‌کنیم. فیروزه در این ساخته سنگ‌دار، گرمی ۳۸ هزار تومان فی خورده پس در ستون مبلغ، وزن فیروزه را در گرمی ۳۸ هزار تومان ضرب کنید؛ چون دریافت بوده، ایشان بستانکار می‌شود.
۱/۱۸ × ۳۸۰,۰۰۰ = ۴۴۸,۴۰۰

ردیف آخر، درصد را محاسبه کنید. یعنی ۳درصدِ ۲۰/۲۹ که ۰/۶۱ گرم است و در ستون وزن ۷۵۰ این وزن را بستانکار می‌شود. دقت کنید که هم فی اجرت (گرمی ۶ هزار تومان) هم درصد، هر دو نسبت به «وزن طلا» محاسبه شدند نه وزن طلا و سنگ باهم.

نوشتهٔ بعدی
متفرقه به شرط ذوب، چگونه فاکتور می‌شود؟
نوشتهٔ پیشین
خرید و فروش تلفنی طلا

این مقاله چطور بود؟

[emoji-rating]

3 دیدگاه. پیغام بگذارید

  • محسن
    1398/08/01 14:31

    عالی

    پاسخ
  • هانی
    1397/01/04 23:17

    لطفا درصورت امکان عیارطلا را از صفر تا صد بصورت جدولی طراحی وانتشار دهید تا افراد مثل من بدوی بتوانیم در خرید و فروش از الگوی مناسب واستانداردی استفاده کنیم. مثال برای محاسبه طلای ۸۸ از چه نسبتی استفاده و معادل سازی شود. با سرفصل ۹/۹۹۹ شروع کتیم ۸۸ =با چیست؟ ۱۹-۲۰-۲۱یا… لطفا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up